Da er dagen kommet. Jeg har gått fra 0 til 1000 sidevisninger! Ambisjonen med bloggen har, foruten å skrive reiseskildringer, mest for min egen del, men også for å kunne dele disse med venner, vært å lære noe nytt og bygge noe fra bunnen av. I en alder av 40+ med tre barn og jobb ved siden av er nok dette ikke det mest hensiktsmessige tidspunktet å starte. Men når andre tar steget og i samme alder lærer seg nye ting må man jo også kunne starte å blogge. Det høres så lett ut.....
Med godt mot og fint lite peil på hva dette innebar satte jeg igang. De gangene jeg har vært inne på andre blogger har stort sett vært knyttet til spørsmål knyttet til matlaging og jul med typiske søkeord som "hvordan få svoren sprø?". Lite visste jeg at det er slike søkeord som ofte sikrer deg topplasseringer på nett. Du må sørge for såkalt SEO - search engine optimization, på norsk; søkeoptimalisering. Men dette var i begynnelsen for vanskelig å forholde seg til, jeg hadde mer enn nok å konsentrere meg om det mest elementære, å skrive innlegg.
Så hva er status nå som jeg har hatt 1000 visninger? Her de harde fakta:
- Det tok meg 2 1/2 måned å få så mange visninger - ikke særlig imponerende, det finnes jo folk er ute som får flere tusen per dag.
- Jeg har publisert 11 innlegg, så snittet ligger på rundt 90 sider per innlegg. Jeg er fornøyd med antallet innlegg, som tilsier ett innlegg i uka.
- Jeg har hele to kommentarer på siden, hvorav én er min egen
- De fleste sidevisninger kommer fra Facebook, med Google og Instagram på plass to og tre.
Et tilbakeblikk gir også en god pekepinn på hvor leserne mine kommer fra.
Norge topper listen og Tyskland er en god nr. 2. USA er på tredje foran Sverige og Spania ligger foran Danmark, Japan og Sveits. Det har også vært noen innom fra andre land, blant annet Tanzania.
At Norge og Tyskland kom høyt opp på listen var klart, men overraskende nok sitter det folk både i Japan og Tanzania og leser innleggene. Å se at dette har verdi for andre, ikke bare her, men i andre land, er morsomt.
Sidevisningene bygger på som nevnt på ti ulike innlegg. Av disse, hvilke var de 5 mest leste?
Men å skrive selve innlegget er bare halve jobben. Du må lære om en lang rekke andre, ofte tekniske, ting, også her begynte jeg på scratch. Jeg hadde hørt om HTML, men ikke satt meg inn i hva det EGENTLIG brukes til. Det tok meg en noen timer, og noen youTube-videoer, bare for å få installert Facebook-liker knapp på siden. Utformingen på Instagram-knappen på siden er jeg ikke sånn helt fornøyd med, men den fungerer og jeg må bare leve med det til jeg får tid til å fikse den.
I tillegg til tekniske utfordringer har jeg også måttet lære om andre tema som markedsføring. Hva vil jeg med bloggen, og hvordan markedsfører jeg denne? Hvem er mine kjerneleser? En gruppe på Facebook opprettet jeg relativt fort, mens en Instagram-konto først ble prioritert opprettet for noen uker siden, dette hadde selvsagt noe å si for synligheten. Synlighet hos Googles søkemotor prioriterte jeg heller ikke, men dette jobber jeg med nå. Kanskje vil det medføre flere sidevisninger i tiden fremover. Men å komme seg opp og frem som blogger er alt annet enn lett.
At Norge og Tyskland kom høyt opp på listen var klart, men overraskende nok sitter det folk både i Japan og Tanzania og leser innleggene. Å se at dette har verdi for andre, ikke bare her, men i andre land, er morsomt.
Sidevisningene bygger på som nevnt på ti ulike innlegg. Av disse, hvilke var de 5 mest leste?
- Trondheim - pilgrimer, studentliv og Michelin
- 10 tips for en vellykket hjemmepåske - påsken 2020
- Vinterferie i Åre, Sverige
- 5 gode grunner til flergenerasjonsreise i permisjonstiden
- Dra på safari! Madikwe Game Reserve, Sør-Afrika
Men å skrive selve innlegget er bare halve jobben. Du må lære om en lang rekke andre, ofte tekniske, ting, også her begynte jeg på scratch. Jeg hadde hørt om HTML, men ikke satt meg inn i hva det EGENTLIG brukes til. Det tok meg en noen timer, og noen youTube-videoer, bare for å få installert Facebook-liker knapp på siden. Utformingen på Instagram-knappen på siden er jeg ikke sånn helt fornøyd med, men den fungerer og jeg må bare leve med det til jeg får tid til å fikse den.
I tillegg til tekniske utfordringer har jeg også måttet lære om andre tema som markedsføring. Hva vil jeg med bloggen, og hvordan markedsfører jeg denne? Hvem er mine kjerneleser? En gruppe på Facebook opprettet jeg relativt fort, mens en Instagram-konto først ble prioritert opprettet for noen uker siden, dette hadde selvsagt noe å si for synligheten. Synlighet hos Googles søkemotor prioriterte jeg heller ikke, men dette jobber jeg med nå. Kanskje vil det medføre flere sidevisninger i tiden fremover. Men å komme seg opp og frem som blogger er alt annet enn lett.
Hva har jeg så lært av dette? Først og fremst at "ittnå kjæm tå sæ sjøl". Læringskurven har, som dere skjønner, vært relativt bratt. Jeg har grublet og sittet med svært mange spørsmål på hvordan ting gjøres. Det har gått med endel kaffekopper, men litt etter litt lærte jeg det mest elementære. Du skal ha rimelig god tålmodighet for å drive en blogg. Det tar tid å bygge opp en leserkrets og du må jobbe jevnt og trutt, ikke bare med selve innleggene, men med alt rundt bloggen. Men det er også artig når man får til noe nytt, og det var hovedambisjonen med bloggen, å lære noe nytt og bygge noe opp fra bunnen av. Og det synes jeg at jeg, til en viss grad, har greid.
Kommentarer
Legg inn en kommentar