Gå til hovedinnhold

1000 sidevisninger - hva jeg har lært av å blogge

Da er dagen  kommet. Jeg har gått fra 0 til 1000 sidevisninger! Ambisjonen med bloggen har, foruten å skrive reiseskildringer, mest for min egen del, men også for å kunne dele disse med venner, vært å lære noe nytt og bygge noe fra bunnen av. I en alder av 40+ med tre barn og jobb ved siden av er nok dette ikke det mest hensiktsmessige tidspunktet å starte. Men når andre tar steget og i samme alder lærer seg nye ting må man jo også kunne starte å blogge. Det høres så lett ut.....

Med godt mot og fint lite peil på hva dette innebar satte jeg igang. De gangene jeg har vært inne på andre blogger har stort sett vært knyttet til spørsmål knyttet til matlaging og jul med typiske søkeord som "hvordan få svoren sprø?". Lite visste jeg at det er slike søkeord som ofte sikrer deg topplasseringer på nett. Du må sørge for såkalt SEO - search engine optimization, på norsk; søkeoptimalisering. Men dette var i begynnelsen for vanskelig å forholde seg til, jeg hadde mer enn nok å konsentrere meg om det mest elementære, å skrive innlegg.

Så hva er status nå som jeg har hatt 1000 visninger? Her de harde fakta:
  • Det tok meg 2 1/2 måned å få så mange visninger - ikke særlig imponerende, det finnes jo folk er ute som får flere tusen per dag. 
  • Jeg har publisert 11 innlegg, så snittet ligger på rundt 90 sider per innlegg. Jeg er fornøyd med antallet innlegg, som tilsier ett innlegg i uka.
  • Jeg har hele to kommentarer på siden, hvorav én er min egen
  • De fleste sidevisninger kommer fra Facebook, med Google og Instagram på plass to og tre.
Et tilbakeblikk gir også en god pekepinn på hvor leserne mine kommer fra.
Norge topper listen og Tyskland er en god nr. 2. USA er på tredje foran Sverige og Spania ligger foran Danmark, Japan og Sveits. Det har også vært noen innom fra andre land, blant annet Tanzania.

At Norge og Tyskland kom høyt opp på listen var klart, men overraskende nok sitter det folk både i Japan og Tanzania og leser innleggene. Å se at dette har verdi for andre, ikke bare her, men i andre land, er morsomt.

Sidevisningene bygger på som nevnt på ti ulike innlegg. Av disse, hvilke var de 5 mest leste?
Det er tydelig at mange likte å lese om Trondheim, det er hyggelig. Det er nok det innlegget jeg har jobbet mest med. Innlegget om vinterferien i Åre skrev og publiserte jeg i vinterferieuka. Dette var ett av de første innleggene og publisering i vinterferien genererte mange klikk. Litt mer overraskende var at generelle innlegg om tips etc. kommer opp høyt på listen. Disse innleggene er av en litt annen type enn innleggene om reisedestinasjoner. At disse gjør det bra stemmer imidlertid overens med at tips-sider ("hvordan få svoren sprø"), genererer sidevisninger. Mange ønsker å få "servert" høydepunktene innen ulike tema. I tillegg er det innlegg jeg selv trodde ville få mange sidevisninger som ikke nådde opp på topp fem listen, slik som for eksempel innlegget om reisen til Johannesburg, Sør-Afrika eller  reise med baby - når, hvor og hvordan?.

Men å skrive selve innlegget er bare halve jobben. Du må lære om en lang rekke andre, ofte tekniske, ting, også her begynte jeg på scratch. Jeg hadde hørt om HTML, men ikke satt meg inn i hva det EGENTLIG brukes til. Det tok meg en noen timer, og noen youTube-videoer, bare for å få installert Facebook-liker knapp på siden. Utformingen på Instagram-knappen på siden er jeg ikke sånn helt fornøyd med, men den fungerer og jeg må bare leve med det til jeg får tid til å fikse den.

I tillegg til tekniske utfordringer har jeg også måttet lære om andre tema som markedsføring. Hva vil jeg med bloggen, og hvordan markedsfører jeg denne? Hvem er mine kjerneleser? En gruppe på Facebook opprettet jeg relativt fort, mens en Instagram-konto først ble prioritert opprettet for noen uker siden, dette hadde selvsagt noe å si for synligheten. Synlighet hos Googles søkemotor prioriterte jeg heller ikke, men dette jobber jeg med nå. Kanskje vil det medføre flere sidevisninger i tiden fremover. Men å komme seg opp og frem som blogger er alt annet enn lett. 
Hva har jeg så lært av dette? Først og fremst at "ittnå kjæm tå sæ sjøl". Læringskurven har, som dere skjønner, vært relativt bratt. Jeg har grublet og sittet med svært mange spørsmål på hvordan ting gjøres. Det har gått med endel kaffekopper, men litt etter litt lærte jeg det mest elementære. Du skal ha rimelig god tålmodighet for å drive en blogg. Det tar tid å bygge opp en leserkrets og du må jobbe jevnt og trutt, ikke bare med selve innleggene, men med alt rundt bloggen. Men det er også artig når man får til noe nytt, og det var hovedambisjonen med bloggen, å lære noe nytt og bygge noe opp fra bunnen av. Og det synes jeg at jeg, til en viss grad, har greid.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4 sentrumsnære fotturer i Trondheim

Vil du ut en tur er det mange bynære fotturer i Trondheim å velge imellom. Her noen favoritter, godt tilrettelagt for både barnevogn og bevegelseshemmede. Nå som det er særs viktig å holde avstand når man går tur må man kanskje tenke litt utenom boksen, og prøve nye løper, eller andre stier i de områdene man ferdes. Alternativt er besøk på kjente utfartsplasser på tidspunkt med lite folk å foretrekke. 1) Ladestien - den beste vårturen Tur: 4 eller 8 km. Parkering: Rotvoll eller Ringvebukta Årstid: Vår - Høst. Tilrettelagt for: alle, men deler kan være noe problematisk for bevegelseshemmede. Så snart snøen på Lade smelter tar det ikke lang tid før de første benytter anledningen til å dra til Ladestien. Du velger selv om du vil ta den store runden Rotvoll - Korsvika (ca. 8 km) eller den kortere turen fra Ringvebukta til Korsvika, alternativt Ringvebukta til Rotvoll, begge på rundt 4 km. Den fotturen som har mest å "tilby" er nok Ladestien og for mange er en tur med R

Dagstur til Hegra festning og helleristningene på Leirfall

Lyst på en tur til historiske omgivelser? Der fortid møter nåtid? Da kan en tur til Hegra festning og helleristningsfeltet Leirfall anbefales. Begge ligger i Hegra, en halvtimes tur unna Trondheim. Hegra festning Turen opp til festningen er svingete og noe smal, så en sjåfør med ryggeferdighetene i orden er ikke å forakte skulle det komme møtende biler. I disse koronatider var ikke dette et stort problem, men i høysesong kan du komme opp i noe utfordrende møtesituasjoner. Hegra festning ble anlagt i perioden 1908 til 1910 for å stå imot et eventuelt angrep fra svensk side etter unionsoppløsningen i 1905. Festningen var et viktig forsvarsverk, blant annet under andre verdenskrig. Her holdt 250 menn og en kvinne stand 26 dager mot de tyske styrker i 1940. Festningen het opprinnelig Ingstadkleven fort, men endret navn til Hegra festning i 1940. Ved festningspartiets inngang er det to statuer, en av kommandant Holtermann og ett av en av bombene som ble sluppet over

Trondheim - pilgrimer, studentliv og Michelin

Det sies at ens egen hjemby er den man kjenner minst. Turist i egen by er ikke oppskrytt. Trondheim vinterstid er magisk. Åge Alexandersen sang om å "længte hjem, te trøndersk jord, og mest av ailt te Trondheim dær æ bor". Som trønder så gjør man det. Lite kan måle seg mot å stå på Elgeseteter bru og se over på Nidarosdomen - Norges nasjonalhelligdom . Ved Nidelvens bredd - Nidarosdomen speiler seg i vannet Nidarosdomen Nidarosdomen er Olav den helliges gravkirke og var i middelalderen et av Europas viktigste pilgrimsmål . Mange går den dag i dag pilgrimsleden til Trondheim, eller Nidaros som byen tidligere kaltes. Pilgrimsveiene ble i 2010, av Europarådet, tildelt status som europeisk kulturvei (Cultural Route of the Council og Europe). Domen er også Norges signingskirke . Kirken ble påbegynt på midten av 1100-tallet. Den har vært utsatt for en rekke branner, og gjenoppbygd flere ganger. Særs kjent er Vestfronten og dets rosevindu . Vestfronten består av 76